Kinderen

In onze prestatiegerichte maatschappij verwachten we vaak ‘mooie’ of ‘nuttige’ resultaten. Kinderen leren binnen de lijntjes kleuren en leren stap-voor-stap juist te tekenen. Als ergotherapeut sta ik er uiteraard ook achter om hen te stimuleren in de ontwikkeling van die vaardigheden. Maar ze mogen natuurlijk niet doorschieten in perfectie.

Daarom vind ik het belangrijk dat kinderen ook nog eens helemaal kind mogen zijn in hun eigen creativiteit. Dat ze mogen kliederen en dat ze hun fantasie ten volle mogen benutten.
Ze ervaren dat het niet allemaal zo mooi of perfect hoeft te zijn en dat ze ‘gewoon’ hun gevoel mogen volgen.

De creatieve activiteiten zijn telkens gelinkt aan een thema of een doel. Ze leren zichzelf en de ander beter kennen. Er wordt dus niet ‘zomaar geknutseld’. Er wordt gecreëerd met inhoud en diepgang. Doordat ze de vrijheid krijgen vanuit die inhoud iets uit zichzelf te creëren, groeit hun zelfvertrouwen.

Zowel in de individuele coaching als in het groepsaanbod, combineer ik de creatieve opdrachten met vertraag- en deelmomenten. Via technieken uit Mindfulness leren ze rust te vinden, dicht bij zichzelf te komen en omgaan met prikkels, gedachten en gevoelens.

De essentie is steeds dat de kinderen op een andere manier kunnen groeien en dat ze mogen zijn wie ze zijn.